مقررات مربوط به حضور و غیاب

ماده ۲۸ : ساعت کار اعضا ۴۰ ساعت و حداقل ۵ روز در هفته است. 
تبصره ۱:  ساعت شروع و خاتمه کار اعضا و واحدهای مؤسسه با رعایت سقف ساعات کار مندرج در این ماده حسب مورد از سوی هیئت رئیسه تعیین می شود. 
تبصره ۲ : مؤسسه می تواند در موارد خاص با موافقت هیئت رئیسه و با توجه به شرایط فصلی و ماه مبارک رمضان سقف ساعات کار خود را کاهش دهد. 
تبصره ۳ : دورکاری اعضا با توجه به مأموریت مؤسسه ممنوع است. در موارد خاص استفاده از دورکاری برای مشاغل خاص صرفاً با پیشنهاد هیئت اجرایی و موافقت هیئت امنا به شرح دستورالعمل دورکاری اعضای مؤسسه، پیوست  شماره پنج امکان پذیر است. 
تبصره ۴ : اعطای دورکاری به عضو (زن) باردار حداقل به مدت ۴ ماه در دوران بارداری صرفاً برای مشاغلی که امکان دورکاری در آنها فراهم است ، طبق دستورالعمل دورکاری اعضای مؤسسه پیوست شماره پنج در صورت درخواست عضو الزامی است. 
تبصره ۵ : نوبت کاری شب برای عضو (زن) باردار عضو (زن) دارای فرزند شیرخوار تا دو سالگی عضو (مرد) دارای نوزاد تا  یک ماهگی در مشاغلی که نیازمند نوبت کاری شب می‌باشد اختیاری است. 
ماده ۲۹:  به عضوی که بر اساس جزء «الف» بند ۴۱» ماده «۱» این آیین نامه برای مدت معین به منظور انجام وظایف محوله به خارج از مؤسسه اعزام می شود، از تاریخ حرکت به محل مأموریت تا بازگشت چنانچه فاصله مقصد از محل خدمت بیش از ۶۰ کیلومتر باشد فوق‌العاده مأموریت روزانه پرداخت می‌شود. 
تبصره 1:  فوق‌العادة مأموریت به ماخذ ( یک پانزدهم ) مجموع حقوق رتبه و پایه و فوق‌العاده‌های شغل، جذب ویژه و ترمیم حقوق عضو قابل پرداخت است. هزینه اسکان، تغذیه، ایاب و ذهاب بین‌شهری و درون‌شهری بر اساس مصوبات هیئت رئیسه مؤسسه پرداخت خواهد شد. سقف حداکثر پرداخت به عنوان فوق‌العاده مأموریت روزانه اعضا نباید از ۲۰ درصد حقوق رتبه و پایه کارشناس مقدماتی پایه ۳۰ بیشتر باشد. 
تبصره ۲ : مدت این‌گونه مأموریت‌ها برای هر عضو از ۴ ماه متوالی یا متناوب در یک سال تقویمی بیشتر نیست. 
ماده ۳۰ : به عضو رسمی که به موجب حکم صادره از سوی مراجع قانونی و خارج از درخواست و اختیار خود محل ثابت جغرافیایی خدمت وی تغییر می‌کند، برای یک‌بار در طول خدمت به ازای هر کیلومتر فاصله بین دو شهر مبدأ و مقصد ۰٫۵ درصد حقوق رتبه و پایه کاردان پایه ۱ رتبه مقدماتی هزینه سفر و نقل مکان پرداخت می‌شود. 
ماده ۳۱:  عضوی که با تأیید مقام ذی‌صلاح مؤسسه به صورت مأموریت به خارج از کشور اعزام می‌شود ضمن برخورداری از حقوق و مزایای ریالی ذی‌ربط فوق‌العاده مأموریت روزانه خارج از کشور نیز براساس مقررات عمومی کشور دریافت می‌کند. 
ماده ۳۲:  اعضا مکلف‌اند در ساعات کار تعیین‌شده در محل خدمت خود حضور یابند و وظایف محوله را انجام دهند و در صورتی که در مواقع ضروری خارج از وقت اداری مقرر یا ایام تعطیل به خدمت آنان نیاز باشد بر اساس اعلام نیاز مؤسسه  مکلف به حضور در محل کار و انجام وظایف محوله هستند و در قبال آن برابر مقررات این آیین نامه فوق‌العاده  اضافه‌کار دریافت می‌کنند. 
ماده ۳۹ : اعضای ذیل با درخواست شخصی و بر‌اساس دستور العمل مصوب هیئت اجرایی مؤسسه از تقلیل ساعات کار  بهره‌مند می‌شوند: 
(الف) عضوی که با تأیید کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور دارای معلولیت شدید یا خیلی شدید می‌باشد؛ ( ۱۰ ساعت در هفته) 
ب) عضو (زن) دارای همسر با فرزند معلول شدید با تأیید سازمان بهزیستی یا مبتلا به بیماری صعب العلاج با تأیید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (۴ساعت در هفته  )
(ج) عضو (مرد) دارای فرزند زیر ۶ سال تمام تحت سرپرستی فاقد همسر یا دارای همسر مبتلا به بیماری صعب العلاج با تأیید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی( 4 ساعت در هفته )
د) عضو (مرد) دارای فرزند معلول تحت سرپرستی و فاقد همسر یا دارای همسر معلول به شرط نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل با تأیید سازمان بهزیستی کشور ( یک چهارم ساعت کار هفتگی) 
هـ) عضو (زن) سرپرست خانوار با ارائه اسناد مثبته یا گواهی دادگاه (۴ساعت در هفته)
و) عضو (زن) دارای فرزند زیر ۶ سال تمام با ارائه شناسنامه معتبر (۴ ساعت در هفته  )
ز) عضو (زن) که وظیفه شیردهی بر عهده دارد با هماهنگی واحد سازمانی ذی‌ربط (۱ ساعت در روز به ازای هر فرزند تا سقف دو سالگی فرزند) 
ح) اعضای جانباز بر اساس قوانین و مقررات مربوط 
ط) عضو (زن) که همسر جانباز ۵۰ درصد و بالاتر است (۴ساعت در روز) 
ی) عضوی که با تأیید مراجع قانونی ذی‌صلاح وظیفه نگهداری و مراقبت از جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر را بر عهده دارند (۴ساعت در روز) 
تبصره : مجموع تقلیل ساعات کار هفتگی در هر صورت حداکثر ۴ ساعت در روز است و در صورت استفاده نکردن از ساعات مذکور قابل ذخیره نبوده و به عنوان ساعات اضافه کار محاسبه نمی شود مشمولین بند «ح» این ماده از شمول  این تبصره مستثنی می‌باشد. 
ماده ۴۰:  عضو (زن) رسمی و پیمانی می تواند در صورت موافقت واحد سازمانی مربوط و تأیید هیئت اجرایی مؤسسه با رعایت ضوابط و مقررات مندرج در دستورالعمل استفاده عضو (زن) رسمی و پیمانی از خدمت نیمه وقت یا  سه چهارم وقت پیوست شماره هشت حداکثر به مدت ۵ سال از خدمت  نیمه‌وقت یا سه چهارم وقت  استفاده کند . در این صورت از نظر حقوق و مزایا دریافت پایه و رتبه و بازنشستگی متناسب با مدت حضور در مؤسسه تابع ضوابط مقرر در دستورالعمل مذکور است. 
تبصره عضو (زن) قراردادی به شرط پرداخت حق بیمه خود و سهم کارفرما می‌تواند از خدمت «نیمه وقت» یا  سه چهارم وقت استفاده نماید. 
  ماده ۴۱ : در صورت حضور نیافتن عضو در محل خدمت بدون اطلاع و هماهنگی قبلی، انجام ندادن وظایف و تکالیف محول ، تأخیر در ورود با تعجیل در خروج بدون عذر موجه، همچنین ترک خدمت در خلال ساعات موظف حضور در مؤسسه بدون ارائه مجوز خروج (مأموریت یا مرخصی ساعتی ) ضمن کسر حقوق و مزایای مستمر به میزان ساعات و روزهای غیبت، پرونده وی برای رسیدگی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع می‌شود. 
تبصره : در صورتی که عضو مدعی شود که غیبت او خارج از حدود قدرت و اختیار بوده و هیئت رسیدگی به تخلفات اداری با بررسی مستندات ارائه شده عذر وی را موجه تشخیص و حکم برائت دهد، حقوق و مزایای ایام غیبت وی در صورت داشتن مرخصی استحقاقی با درخواست مرخصی استحقاقی قابل پرداخت خواهد بود. در غیر این صورت برای مدت مذکور مرخصی بدون حقوق صادر خواهد شد. 
ماده ۵۴ : عضو به ازای یک ماه خدمت از ۲٫۵ روز کاری (۳۰) روز کاری در سال مرخصی استحقاقی با استفاده از حقوق رتبه و پایه فوق‌العاده‌ها و مزایای متدرج در حکم یا قرارداد حسب مورد برخوردار می‌شود که باید مطابق با برنامه زمانی اعلام شده و موافقت مؤسسه از آن استفاده کند. 
تبصره ۱ : مؤسسه می تواند در هر سال به عضو ۱۰ روز کاری مرخصی فوق‌العاده با استفاده از حقوق رتبه و پایه  فوق‌العاده‌ها و مزایای مندرج در حکم با قرارداد حسب مورد اعطا کند که در این صورت باید الزاماً آن را مطابق با برنامه زمانی اعلام شده از سوی مؤسسه استفاده کند. 
تبصره ۲: عضو برای یک‌بار در طول خدمت می تواند علاوه بر مرخصی استحقاقی پیش‌بینی شده در این ماده از زمان خروج تا ورود به کشور از مرخصی استحقاقی به منظور تشرف به حج واجب برخوردار شود.  
تبصره ۳ : استفاده از مرخصی استحقاقی سالیانه و مرخصی فوق‌العاده به استثنای مرخصی استحقاقی موضوع تبصره ۱ ماده ۵۵ این آیین‌نامه پس از درخواست عضو منوط به موافقت مقام مسئول ذی‌ربط است. 
تبصره ۴ : تقویم اداری مؤسسه صرفاً برای مرخصی استحقاقی موضوع این ماده از اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال  بعد تعیین می‌شود. 
ماده ۵۵ : در صورت درخواست عضو برای استفاده از مرخصی استحقاقی سالانه و موافقت نکردن رئیس مؤسسه با مقام مجاز از طرف وی صرفاً تا ۱۵ روز از مرخصی استفاده نشده عضو ذخیره یا بازخرید می شود. 
تبصره ۱ : موافقت مؤسسه با درخواست عضو برای استفاده از آن مدت از مرخصی استحقاقی سالانه که ذخیره یا بازخرید نمی‌شود الزامی است. 
تبصره ۲ در مواردی که رئیس مؤسسه یا مقام مجاز از سوی وی با درخواست عضو شاغل در پست‌های سازمانی مدیریت عالی و میانی ردیف‌های یک دو و سه جدول ذیل تبصره ۳ ماده ۲۰ این آیین نامه مندرج در سازمان تفصیلی مصوب مبنی بر استفاده از تمام یا قسمتی از مرخصی استحقاقی سالانه به دلیل نیاز به حضور وی موافقت نکند. مدت مرخصی استحقاقی سالانه عضو که به علت مخالفت رئیس مؤسسه یا مقام مجاز از طرف وی استفاده نشده است، ذخیره و یا به مأخذ آخرین حقوق و مزایای دریافتی مندرج در حکم یا قرارداد حسب مورد بازخرید می ‌شود. 
تبصره 3:  حداکثر مدت استفاده از مرخصی استحقاقی عضو در صورت داشتن ذخیره مرخصی به استثنای متقاضیان استفاده از مرخصی استحقاقی که در شرایط بازنشستگی قرار دارند و مشمولان ماده ۶۳ این آیین‌نامه ۱۲۰ روز کاری در سال است. 
تبصره ۴:  مرخصی ذخیره شده اعضا تا پیش از اجرای این آیین‌نامه در هر صورت محفوظ است. 
تبصره ۵ : در صورت استفاده نکردن عضو از مرخصی فوق‌العاده موضوع تبصره ۱ ماده ۵۴ این آیین نامه مرخصی مذکور ذخیره یا بازخرید نمی‌شود. 
ماده ۵۶ : در صورت قطع رابطه خدمتی عضو با مؤسسه به هر دلیل به استثنای حالت انتقال حقوق و مزایای مدت مرخصی استحقاقی ذخیره شده سال‌های قبل و مرخصی استحقاقی استفاده نشده سال قطع رابطه خدمتی وی متناسب با ماه‌های خدمت به مأخذ آخرین حقوق و مزایای مندرج در حکم یا قرارداد حسب مورد، به عضو و در صورت فوت به وظیفه‌بگیران یا وراث قانونی وی پرداخت می‌شود. 
تبصره : در صورتی که عضو در زمان قطع رابطه خدمتی با مؤسسه مازاد بر استحقاق از مرخصی استفاده کرده باشد.  دریافتی مازاد از مطالبات وی کسر می‌شود. 
ماده ۵۷ : عضو در صورت ضرورت و در مواقع اضطرار به منظور انجام امور شخصی می‌تواند با اجازه و موافقت مسئول مافوق در خلال ساعات اداری از مرخصی ساعتی استفاده کند. 
تبصره : سقف مرخصی ساعتی ۴ ساعت در روز و حداکثر ۱۶ ساعت در ماه است و در آخر هر ماه به ازای هر ۸ ساعت  معادل یک روز از مرخصی استحقاقی عضو کسر می شود مازاد ۱۶ ساعت در ماه غیبت محسوب می شود. 
ماده ۵۸ : عضو می توانددر موارد ذیل علاوه بر مرخصی استحقاقی سالانه از مرخصی با استفاده از حقوق و مزایای مندرج در حکم یا قرارداد حسب مورد استفاده کند: 
الف) ازدواج دائم (به مدت ۵ روز کاری )
ب) فوت بستگان درجه یک شامل پدر مادر همسر فرزند برادر و خواهر( به مدت ۵ روز کاری) 
(ج) عضو (مرد) که صاحب اولاد می‌شود (به مدت ۵ روز کاری )
د ) فوت پدر و مادر همسر (به مدت ۵ روز کاری) 
ماده ۵۹ : عضو در صورت ابتلا به بیماری‌هایی که مانع از خدمت وی است تا ۳۰ روز متناوب در طول یکسال با ارائه گواهی پزشکی و تأیید پزشک معتمد مؤسسه از مرخصی استعلاجی با استفاده از حقوق و مزایای مربوط برخوردار می‌شود. برای مدت بیشتر از ۳۰ روز با نظر کمیسیون پزشکی ذی‌ربط مورد تأیید مؤسسه و مطابق با مقررات و ضوابط مقرر در ماده ۶۱ این آیین‌نامه با وی رفتار می شود. 
تبصره:  در صورتی که عضو در ایام مرخصی استحقاقی بیمار شود بر اساس گواهی پزشکی و پس از تایید پزشک معتمد و یا کمیسیون پزشکی ذی‌ربط حسب مورد باقی‌مانده مرخصی استحقاقی وی به مرخصی استعلاجی تبدیل می‌شود. 
ماده ۶۰ : مدت مرخصی زایمان برای عضو (زن)، «۹» ماه تمام می‌باشد. 
تبصره 1 : مدت مرخصی زایمان برای عضو (زن) که در یک زایمان صاحب فرزند دوقلو یا بیشتر می‌شود، «۱۲» ماه تمام  می‌باشد. 
تبصره ۲ : برای عضو (زن) پیمانی و قراردادی که قرارداد آنان قبل از اتمام زمان‌های تعیین شده برای مرخصی زایمان مندرج در این ماده پایان می‌یابد؛ مدت قرارداد به صورت خودکار تمدید می‌شود. 
تبصره :  در صورت درخواست عضو (زن) تا دو ماه از مرخصی زایمان در ماه‌های پایانی بارداری قابل‌استفاده است. 
تبصره ۴ : در مدت مرخصی زایمان پرداخت حقوق مزایا و فوق‌العاده‌های مندرج در حکم استخدامی یا قرارداد عضو (زن) بر عهده سازمان‌های بیمه‌گر می‌باشد. مؤسسه مجاز است موارد فوق را به عضو پرداخت نموده و از سازمان بیمه‌گر مطالبه نماید. پرداخت کلیه رفاهیات به جز کمک هزینه غذا و ایاب و ذهاب بر عهده مؤسسه است. 
ماده ۶۱ : پرداخت حقوق و مزایای عضو رسمی پیمانی و قراردادی که از مرخصی استعلاجی استفاده می‌کند. در صورتی که بیماری وی به تأیید کمیسیون پزشکی ذی‌ربط برسد بر عهده سازمان‌های بیمه‌گر می‌باشد. 
تبصره : مؤسسه مکلف است در چارچوب ضوابط و مقررات مبالغ پرداخت شده مرتبط با ایام مرخصی استعلاجی موضوع این ماده را از سازمان‌های بیمه‌گر مطالبه نماید. 
ماده ۶۲ : مؤسسه موظف است به عضوی که در حین خدمت یا مأموریت یا بنا بر نظر کمیسیون پزشکی ذی‌ربط بر اثر عوامل محیط کار یا مأموریت دچار حادثه یا بیماری می‌شود بدون محدودیت مقرر در مواد «۵۹» و «۶۱» این آیین‌نامه مرخصی استعلاجی با استفاده از حقوق و مزایای مربوطه را اعطا و تمام هزینه‌های درمان وی را پرداخت کند. بدیهی است مؤسسه مکلف است هزینه‌های درمانی را از سازمان‌های بیمه‌گر مطالبه کند. 
ماده ۶۳: عضو رسمی مؤسسه به استثنای مشمولان تبصره ۲ ماده ۵۳ این آیین‌نامه در صورت نداشتن مرخصی استحقاقی ذخیره شده می تواند با موافقت مسئول واحد سازمانی محل خدمت، تأیید هیئت اجرایی و موافقت بالاترین مقام مسئول مؤسسه تا سقف پنج سال حداکثر سه سال متوالی و مابقی متناوب در طول خدمت از مرخصی بدون حقوق استفاده کند. 
تبصره : عضو پیمانی و قراردادی در موارد ضروری و استثنائی با رعایت ضوابط مقرر در این ماده و مشروط به آنکه به برنامه‌های مؤسسه لطمه نزند صرفاً در مدت قرارداد و حداکثر به مدت ۴ ماه مجاز به استفاده از مرخصی بدون حقوق است. در هرحال مجموع مرخصی‌های بدون حقوق عضو پیمانی و قراردادی با رعایت سقف ۴ ماه در مدت قرارداد. نمی‌تواند از پنج سال در طول خدمت وی بیشتر باشد. 
ماده ۶۴ : در صورتی که درخواست مرخصی بدون حقوق عضو رسمی قطعی مؤسسه برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی در رشته مربوط به شغل وی باشد، مرخصی بدون حقوق وی با موافقت مسئول واحد سازمانی محل خدمت تأیید هیئت اجرایی و موافقت بالاترین مقام مسئول مؤسسه تا سقف پنج سال به  صورت متوالی در طول خدمت خواهد بود. 
تبصره ۱:  شمول مفاد این ماده در خصوص عضو رسمی آزمایشی اعم از اعطا یا تمدید مدت مرخصی بدون حقوق برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی در رشته مربوط به شغل وی با رعایت مفاد این ماده تا  سقف سه سال متوالی خواهد بود. 
تبصره ۲ : بانوان عضو رسمی که همسر آنان به واسطه حکم رسمی دستگاه‌های اجرایی در مأموریت خارج از کشور به سر می برند می‌توانند تا پایان مأموریت همسر خود و در طول خدمت و حداکثر به مدت شش سال به صورت متوالی یا متناوب از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند. 
تبصره ۳ : مدت مرخصی بدون حقوق عضو جزو سابقه خدمت قابل قبول برای بازنشستگی و وظیفه محسوب نمی‌شود مگر آنکه با موافقت مؤسسه و صندوق بازنشستگی ذی‌ربط کسورات بازنشستگی به طور کامل از سوی عضو پرداخت شود. تبصره ۴ عضو در ایام مرخصی بدون حقوق می تواند با پرداخت کامل حق سرانه بیمه درمانی و بیمه تکمیلی به صورت آزاد از خدمات بیمه‌ای استفاده نماید. 
تبصره ۵ : مدت مرخصی بدون حقوق عضو برای ادامه تحصیلات عالی و تخصصی در رشته‌های موردنیاز مؤسسه مشروط به اینکه منجر به اخذ مدرک تحصیلی شود در صورت موافقت قبلی (کتبی) مؤسسه با ادامه تحصیل، تأیید هیئت اجرایی و پرداخت کشور مربوط از سوی عضو جزء سابقه خدمت قابل قبول برای بازنشستگی و وظیفه محسوب می‌شود. 
تبصره ۶ : مدت مرخصی بدون حقوق برای اعضایی که غیبت آنان براساس آرای هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت موجه تشخیص داده می‌شود در صورتی‌که از حداکثر مرخصی بدون حقوق موضوع این ماده بیشتر شود، از سقف حداکثر مدت زمان مرخصی بدون حقوق مستثنی است. 
ماده ۶۵:  به عضو در حین مأموریت آموزشی وضعیت آماده به خدمت انفصال موقت مرخصی بدون حقوق، غیبت، مرخصی زایمان و مرخصی استعلاجی مازاد بر دو ماه که به صورت متوالی در طی سال استفاده شده است، مرخصی استحقاقی تعلق نمی‌گیرد.
پیوست شماره پنج
دستورالعمل دورکاری اعضای مؤسسه موضوع تبصره «۳» ماده ۲۸» آیین‌نامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی (یاوران علمی) 
مقدمه 
در اجرای تبصره «۳» ماده ۲۸ آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی یاوران علمی دورکاری اعضا با رعایت ضوابط و مقررات این دستورالعمل به شرح ذیل اجرا میشود. 
ماده ۱:  تعاریف به کار رفته در این دستورالعمل عبارتند از: 
۱-۱ دورکاری کار در خانه: انجام وظایف محول شده بدون حضور فیزیکی عضو واجد شرایط در محل کار سازمان خود با رعایت ضوابط و برای دوره زمانی مشخص 
۲-۱ عضو دورکار : آن دسته از اعضا که در راستای طرح دورکاری و در چارچوب ضوابط تعیین شده به انجام فعالیت می‌پردازند. 
۳-۱ کارگروه: کارگروه اجرایی طرح دورکاری موضوع ماده «۲» این دستورالعمل 
ماده ۲ : به منظور برنامه‌ریزی هدایت و نظارت بر امور دورکاری مؤسسه کارگروهی با عنوان کارگروه اجرایی طرح دورکاری مرکب از اعضای هیئت اجرائی مؤسسه و مدیر واحد متولی فعالیت موردنظر برای انجام از طریق دورکاری و با وظایف و اختیارات مربوط در مؤسسه به شرح ذیل تشکیل می‌شود. 
ماده   3 وظایف و اختیارات کارگروه 
۱- احصا و تعیین امور و فعالیت‌هایی که تمام یا بخشی از آنها قابل انجام از طریق دورکاری می‌باشد و ارائه آنها به  بالاترین مقام دستگاه برای تأیید؛ 
2- تعیین سازوکارهای لازم برای سنجش و اندازه‌گیری کمی و کیفی فعالیت‌هایی که از طریق دورکاری صورت می پذیرند؛ 
 -3تأیید توجیه فنی اقتصادی امور و فعالیت‌های قابل انجام از طریق دورکاری براساس گزارش‌های دریافتی از واحدهای متولی فعالیت‌های مورد نظر 
۴- تأیید صلاحیت اعضای متقاضی دورکاری 
۵ - تعیین امکانات و تجهیزات موردنیاز برای انجام دورکاری 
۶ - تعیین سازوکارهای لازم برای امنیت اطلاعات مورد استفاده در فرآیند دورکاری 
7-تعیین دوره‌های زمانی برای فعالیت‌های دورکاری هر عضو 
8- نظارت بر اجرای فرآیند دورکاری در مؤسسه؛ 
9- تهیه گزارش‌های مدیریتی نهایی فعالیت‌های انجام شده از طریق دورکاری 
ماده ۴ :پس از تعیین فعالیت‌های قابل انجام از طریق طرح دورکاری و اعلام آن به اعضا انجام آن با درخواست عضو و بررسی در کارگروه دورکاری و تأیید هیئت امنای مؤسسه صورت می‌پذیرد. 
تبصره ۱ : در صورت وجود چند عضو واجد شرایط متقاضی دورکاری افراد معلول زنان باردار یا دارای فرزند کمتر از دوازده سال و یا خود عضو و خانواده آنان که با بیماری خاصی مواجه هستند از اولویت برخوردار خواهند بود. 
تبصره ۲ : پست‌های سازمانی مدیریتی سطح یک موضوع ماده ۲ دستور العمل نحوه انتصاب اعضا در پست‌های سازمانی مدیریتی سطوح میانی و پایه و عزل آنان پیوست شماره دو مشمول دورکاری نمی‌باشند. 
ماده ۵ : مؤسسه تکلیفی بابت ارائه تجهیزات به عضو دورکار ندارد؛ لیکن می تواند با توجه به امکانات و اقتضائات به منظور تسهیل روال کاری و انجام اثربخش فعالیت‌ها امکان بهره‌گیری از خدمات نوین فناوری اطلاعات را برای عضو دورکار فراهم نماید. 
تبصره:  هدایت تماس‌های تلفنی سازمانی بر روی تلفن همراه عضو دورکار بهره‌گیری از جلسات برخط (Online) استفاده از پیامرسان داخلی به منظور پیشبرد امور توسط عضو دورکار و مقام مسئول وی با رعایت شرایط و ضوابط توسط  مؤسسه ضروری می‌باشد. 
ماده ۶ : مؤسسه موظف است اقدامات لازم را برای امنیت شبکه‌های اطلاعاتی مورداستفاده برای طرح دورکاری و محافظت از داده‌ها و اطلاعات به عمل آورد. 
ماده ۷ : عضو دورکار نیز موظف است ضوابط حفاظتی مؤسسه متبوع خود را رعایت کرده و داده‌ها و اطلاعات مربوط به  فعالیت یا فعالیت‌های شغلی خود را در اختیار اعضای خانواده یا سایر افراد قرار ندهد. 
ماده ۸ :  پرداخت‌های رفاهیات اعم از نقدی و غیر‌نقدی به کارکنان دورکار مشابه سایر کارکنان، به استثنای کمک هزینه‌های ایاب و ذهاب و غذا صورت می‌گیرد. 
ماده ۹ : عضو دورکار ملزم به رعایت موارد زیر می‌باشد  :
الف) با مؤسسه یا واحد متبوع خود هماهنگی کامل داشته و از انضباط کاری لازم در خصوص حضور و تحویل به موقع خدمت کاری خود برخوردار باشد؛ 
ب) همواره امکان دسترسی سهل و آسان به عضو وجود داشته باشد، در موارد خاص چنانچه حضور فرد در مؤسسه  ضروری باشد با اطلاع قبلی حداکثر به فاصله سه روز کاری پس از درخواست تلفنی مؤسسه ، عضو جهت انجام امور موردنظر  و هماهنگی به واحد مربوط مراجعه نماید، مگر آنکه با هماهنگی قبلی در مرخصی باشد؛ 
ج) امور محول‌شده را خود به انجام رسانده و از واگذاری تمام یا بخشی از آن به شخص یا اشخاص ثالث پرهیز نماید؛
 د )کیفیت و کمیت مورد انتظار و لازم در انجام امور محول شده را به طور دقیق مدنظر قرار داده و رعایت نماید؛ 
هـ) چنانچه به دلیل مشکلات شخصی یا بیماری امکان انجام کار وجود نداشته باشد عضو دورکار موظف است مطابق با فصل هشتم این آیین‌نامه ، مراتب را به اطلاع مقام مسئول ذی‌ربط رسانده و برای مدت مورد نظر درخواست مرخصی نماید؛ 
و ) چنانچه امکانات مورد استفاده برای دورکاری به گونه‌ای ایراد پیدا نماید که امکان ادامه فعالیت میسر نباشد ضمن توقف فعالیت مراتب را در اسرع وقت به اطلاع مؤسسه برساند؛ 
ز) عضو دورکار موظف است روزهایی را در هر هفته که با توافق مقام مسئول ذی‌ربط وی تعیین می‌گردد. در محل کار خود در مؤسسه حضور فیزیکی داشته باشد؛ 
ح) عضو در ایام دورکاری در ساعات اداری حق همکاری با هیچ مؤسسه شرکت یا نهادهای گوناگون اعم از دولتی یا  غیر دولتی را ندارد. 
تبصره ۱:  در صورت وجود چند عضو متقاضی دورکاری در یک واحد با توجه به حجم کاری و نیاز مؤسسه، تعیین روزهای حضور اعضا باید به گونه‌ای باشد که حداقل در هر روز کاری یک سوم از کارکنان در محل کار خود حضور داشته باشند. 
تبصره ۲ : در ایام استفاده از دورکاری در صورت عزیمت عضو به خارج از کشور دورکاری وی لغو می‌شود. 
ماده ۱۰ : حداکثر زمان هر دوره دورکاری برای هر عضو دور کار شش ماه می‌باشد و در صورت درخواست عضو مبنی بر تمدید دورکاری و موافقت مدیر واحد مربوطه موضوع با بررسی نتیجه ارزیابی عملکرد وی در کارگروه دورکاری تعیین خواهد شد. 
ماده ۱۱ : ساعات کاری عضو دورکار نحوه انجام وظایف و نحوه ارتباط با فرد دورکار توسط کارگروه اجرایی با رعایت ماده  ۲۸ این آیین‌نامه تعیین می‌شود پرداخت اضافه‌کاری و سایر پرداخت‌های قانونی به اینگونه اعضا بر اساس حجم و کیفیت کار تعریف شده و با پیشنهاد مقام مسئول ذیربط عضو و تأیید منابع انسانی صورت خواهد گرفت. تبصره ۱ نحوه استفاده از مرخصی استحقاقی و استعلاجی عضو دورکار با رعایت فصل هشتم آیین نامه انجام خواهد شد. 
تبصره ۲ : استفاده هم زمان عضو زن از مزایای دورکاری و خدمت نیمه وقت یا سه چهارم وقت در شرایط خاص با تأیید هیئت اجرایی امکان‌پذیر می‌باشد. 
ماده ۱۲ : مؤسسه موظف است عملکرد عضو دورکار را بر اساس فرم ارزیابی عملکرد اعضای دورکار» ارزیابی و بر مبنای  نتایج حاصل شده نسبت به تداوم یا قطع همکاری عضو به صورت دورکاری اقدام نماید. 
تبصره : در صورت نیاز مؤسسه به ایفای وظایف عضو به نحو حضوری فعالیت دورکاری لغو می‌شود. 
ماده ۱۳ : شرکت عضو دورکار در برنامه‌های آموزشی ضمن‌خدمت همچون سایر اعضا تابع شرایط و ضوابط مؤسسه می‌باشد. 


پیوست شماره هشت
دستورالعمل استفاده عضو (زن) از خدمت نیمه‌وقت یا سه چهارم وقت  موضوع ماده ۴۰ آیین‌نامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی (یاوران علمی)
مقدمه 
در اجرای ماده ۴۰ آیین‌نامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی باوران علمی دستورالعمل استفاده عضو (زن) از خدمت نیمه وقت یا سه چهارم وقت با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه به شرح ذیل است: 
ماده ۱ : عضو (زن) رسمی می‌تواند با موافقت واحد سازمانی مربوط و تأیید هیئت اجرایی مؤسسه حداکثر به مدت ۵ سال از خدمت نیمه وقت یا «سه چهارم وقت  در طول خدمت استفاده کند. نحوه و ترتیب انجام این نوع خدمت بر اساس ساعات کار مؤسسه توسط هیئت اجرایی تعیین می‌شود و در هیچ مورد کمتر از نصف یا سه چهارم ساعات کار مقرر روزانه مؤسسه نیست. 
تبصره ۱ : عضو (زن) پیمانی با رعایت ضوابط مقرر در این ماده صرفاً در مدت قرارداد مجاز به استفاده از این نوع خدمت است. حداکثر مدت مجاز استفاده از شیوه خدمت نیمه وقت یا سه چهارم وقت در طول خدمت ۵ سال است. 
تبصره ۲ :برای عضو (زن) رسمی و پیمانی که دارای فرزند معلول به تشخیص مراجع قانونی ذی صلاح سازمان بهزیستی کل کشور است رعایت سقف حداکثر ۵ سال موضوع این ماده الزامی نیست. 
تبصره ۳ : عضو (زن) قراردادی متقاضی استفاده از این قانون به شرط پرداخت حق بیمه خود و سهم کارفرما و با رعایت ضوابط مقرر در این دستورالعمل می‌توانداز خدمت نیمه‌وقت یا سه چهارم وقت استفاده کند. 
ماده ۲ : عضو (زن) در مدت استفاده از خدمت نیمه وقت یا سه چهارم وقت به ترتیب صرفاً از «۵۰» و «۷۵» درصد حقوق و مزایای مستمر عضو تمام وقت موضوع مواد ۱۹ و ۲۰ آیین‌نامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی یاوران علمی برخوردار و فوق‌العاده های محرومیت از تسهیلات زندگی و بدی آب و هوا به طور کامل به وی پرداخت می‌شود. 
تبصره ۱ : میزان حقوق و مزایای مستمر عضو (زن) در مدت استفاده از خدمت نیمه وقت یا سه چهارم وقت در شمول حداقل حقوق و مزایای مستمر اعضا که هر سال بر اساس میزان ابلاغ شده است از سوی هیئت وزیران در همان سال تعیین می شود قرار نمی‌گیرد. 
تبصره ۲ : مؤسسه مکلف است به عضو (زن) در مدت استفاده از خدمت نیمه وقت یا سه چهارم وقت مشروط به آن که مجموع خدمت نیمه وقت یا سه چهارم وقت آنان در طول ۱ سال حداقل معادل ۶ ماه خدمت تمام وقت  باشد. در پایان هر سال بر اساس مبلغ اعلام شده از سوی هیئت وزیران «عیدی» پرداخت کند. 
 
ماده ۳ : محاسبه سنوات خدمت قابل احتساب برای بازنشستگی و حقوق بازنشستگی و وظیفه یا مستمری عضو (زن) که از خدمت نیمه وقت یا سه چهارم وقت استفاده می کند از هر نظر مطابق مقررات صندوق بازنشستگی ذی‌ربط خواهد بود. 
تبصره : در صورت درخواست عضو (زن) و با رعایت مقررات صندوق بازنشستگی ذی‌ربط کسور بازنشستگی و حق بیمه بر مبنای حقوق و مزایای تمام وقت و کامل محاسبه و پرداخت می‌شود. 
ماده ۴ : میزان مرخصی استحقاقی عضو (زن) نیمه‌وقت و سه چهارم وقت طبق مقررات اعضای تمام وقت است. 
تبصره استفاده از مرخصی استعلاجی بیش از ۱ ماه و مرخصی زایمان عضو (زن) نیمه و سه چهارم وقت مانند عضو تمام وقت است در آن مدت از لحاظ حقوق و مزایا تابع مقررات مربوط به خدمت نیمه وقت و سه چهارم وقت خواهند بود. 
ماده ۵. : نیمی از مدت خدمت نیمه وقت و سه چهارم از مدت خدمت سه چهارم وقت عضو (زن) متناسب با مدت  خدمت وی با رعایت ردیف‌های «۱» و «۲» بند «الف» ماده ۲۱ آیین‌نامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی یاوران علمی برای اعطای پایه استحقاقی سالیانه وی محسوب می‌شود. 
ماده ۶ : تیمی از مدت خدمت نیمه‌وقت و سه چهارم از مدت خدمت سه چهارم وقت عضو (زن) با رعایت مفاد ماده  «۲۴» آیین‌نامه استخدامی اعضای غیر‌هیئت علمی یاوران علمی و ماده «۱» دستورالعمل اجرایی ارتقای رتبه  اعضای مؤسسه برای ارتقای رتبه وی محسوب می‌شود. 
ماده ۷ : عضو (زن) مشمول این دستور‌العمل مانند اعضای تمام وقت به هیچ وجه و تحت هیچ عنوان حق اشتغال در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری و سایر مؤسسه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی را ندارد. در صورت رعایت نکردن این ماده و اشتغال موضوع به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات ارجاع و برابر رأی این هیئت‌ها اقدام می‌شود.